Príčiny pádu World Trade Center

Konštrukcia World Trade Center (WTC) zachránila tisícky životov tým, že stála neporušene viac ako hodinu po náraze lietadiel do dvojice mrakodrapov – hovoria stavební inžinieri.

Definitívny kolaps týchto budov bol však nevyhnutný kvôli vysokej teplote oceľového jadra vo vnútri budovy, ktorá dosahovala až 800 stupňov Celzia – vyvstáva otázka, prečo boli stovky záchranárov poslaných do budovy odsúdenej k záhube, kde mnohí z nich našli vlastnú smrť.

Oceľová a betónová konštrukcia si viedla úžasne dobre, hovorí John Knapton, profesor z Newcastle University v UK. „Som presvedčený, že desiatky tisíce životov bolo uchránených vďaka konštrukčnej integrite budov.“ pokračoval ďalej.

„Aj napriek zničeniu veľkej časti konštrukcie, ešte stále ostali celé po dobu viac než hodinu, čím umožnili tisícom ľudí uniknúť.“

800 stupňová teplota

Ohňové zúrenie v budovách, živené leteckým palivom, však mohlo dosiahnuť až bod topenia (800 ºC) oceľového jadra v každej z budov WTC. Ochranný betónový plášť jadra celkom zaiste nemohol byť ochranou za týchto mimoriadnych okolností.

„Bol to oheň, čo zničil budovy. Neexistuje nič na zemi, čo by prežilo takéto vysoké teploty s takým množstvom horiaceho paliva.“ hovorí stavebný inžinier Chris Wise.

„Stĺpy sa roztavili, poschodia sa roztavili a napokon sa zrútili zvrchu jedno na druhé.“

Šéfkonštruktér stavby, Hyman Brown, súhlasí, že nič sa nemohlo zachrániť v tomto inferne.

„Táto budova by stála ďalej aj napriek zrážke s lietadlom.“ hovorí.

Avšak vďaka horeniu 91 000 litrov leteckého paliva sa oceľ roztavila. Nič nie je skonštruované (a ani sa nekonštruuje) tak, aby to znášalo takýto požiar.“

Keď sa oceľový rám jedného poschodia roztavil, rútil sa nadol a zvalil sa s obrovským tlakom na už aj tak oslabené poschodie pod ním.

Princíp kolapsu

Od prepadu prvého poschodia bol kolaps neodvrátiteľný a s každým ďalším spadnutým poschodím sa zväčšoval tlak nadol.

„Vrch budovy pôsobil ako baranidlo narážajúce na poschodia pod ním.“ vysvetľuje Chris Wise.

Zakrátko po začiatku hororu, bolo niektorým úradníkom oznámené, aby ostali tam kde sú – hrozná rada, vzdychá profesor Knapton.

Jediná nádej ľudí bolo utekať a stále utekať, aby sa dostali na otvorené priestranstvo. Budova mohla padať na bočnú stranu, zdôrazňuje, čo by spôsobilo oveľa väčšiu devastáciu.

Ďalšia 47-poschodová budova patriaca Salomon Brothers sa prepadla neskôr, oslabená predošlými kolapsmi a najbližšie budovy môžu ešte stále padnúť, varujú inžinieri.

Avšak eventuálny kolaps dvojčiat bol predvídateľný, takže záchranné oddiely sa mali odvolať do hodiny, hovorí profesor Knapton.

Stovky požiarnikov a policajtov tam už jednoducho nemali byť, hovorí.

„Myslím, že tam vôbec nemali ísť“, pokračuje. „ak sa aj rozhodli riskovať, mali sa stiahnuť po hodine.“

Ale v tejto panike a horore, nebol daný príkaz pre záchranné oddiely k opusteniu budovy. „Urobila sa chyba.“ hovorí profesor Knapton.

„Myslím si, že v tej chvíli nik nepremýšľal. Bolo to ako v hororovom filme a ľudská racionalita zrejme nefungovala.“ povedal.

Konštrukcia oceľového jadra

Budova bola štandardná konštrukcia z roku 1960. V srdci tejto stavby bolo vertikálne oceľovo-betónové jadro, výťahové šachty a schodištia.

Oceľové trámy sa rozširovali smerom von a spájali sa so železnými podperami, ktoré vytvárali vonkajšie steny budovy.

Všetka oceľ bola pokrytá betónom, čo zaručovalo hasičom minimálne hodinu až dve, počas ktorých mohli pracovať – hoci letecký benzín zapríčinil veľmi vysokú teplotu ohňa. Podlaha bola tiež betónová.

Budova bola dosť odolná nielen voči nárazu lietadla ale aj voči predošlému bombovému útoku v roku 1993, či obrovskému tlaku vytvoreného silným vetrom.

Nové mrakodrapy sa konštruujú s použitím lacnejších metód. Táto budova však bola veľkolepá, hovoria experti tvárou v tvár nepredvídanej katastrofe.