> 
Home > 
Spektrum > 
	Nabozenstvo a bohovia starovekeho Egypta
 
Náboženstvo a bohovia starovekého Egypta
	Náboženstvo starovekého Egypta je jedným z najdôleži-tejších aspektov, ktoré 
	sú potrebné pre chápanie histórie a kultúry Egypta. „All manifestations of 
	cultural and sociallife were so deeply permeated with religious ideas that 
	an understanding of Egyptian culture is impossible without an understanding 
	of Egyptian religion, and vica versa“ Všetky prejavy kultúrneho a sociálneho 
	života boli tak hlboko prepojené a náboženskými predstavami, že pochopenie 
	egyptskej kultúry je nemožné bez pochopenia egyptského náboženstva a naopak.
	Egyptské náboženstvo sa stalo známym hlavne vďaka obrovskému množstvu 
	svojich bohov, ktorých sa počas približne 3000 rokov trvania egyptského 
	náboženstva objavilo okolo 2500. Tento veľký počet bohov sa nedá určiť len 
	ako dôsledok pravekého animizmu, ktorý by ich pomocou personifikácie 
	transformoval, keďže väčšina bohov vznikla až v období Egypta.
	„S jedinou krátkodobou výjimkou neúspěšné reformy Amenhotepa IV. (Achnatona) 
	to bylo vnitřne velmi ruznorodé a tolerantní polyteistické náboženství“ Aj 
	napriek svojej značnej tradičnosti a stálosti prešlo egyptské náboženstvo 
	pomerne zložitým vývojom. Jeho poznávanie je komplikované hlavne kvôli veľmi 
	nerovnomernému zachovaniu prameňov, keďže mnohé chrámy a hieroglyfy boli 
	zničené, či už počas prechodových období alebo počas vlády rôznych faraónov, 
	takže väčšinu bohov poznáme po mene, vieme v akom boli vzťahu s ostatnými 
	bohmi a aká bola ich funkcia, ale už samotné mýty viažuce sa k jeho 
	existencii sú zväčša neúplné. „It is true that the innumerable religious 
	texts which have survived often allude to mythological occurences. The full 
	stories themselves, however, are almost never set down, for they were known 
	to every early Egyptian and handed down from generation to generation by 
	word or mouth alone.“ Je pravdou, že veľmi veľa náboženských textov, ktoré 
	sa zachovali sa často zaoberá mytologickými javmi. Ale komplexné mýty neboli 
	nikdy zachytené, keďže ich poznal každý Egypťan a z generácie na generáciu 
	sa predávali ústne.
	A tak sú archeológovia a historici odkázaní na neúplné texty, ktorých 
	pochopenie je veľmi ťažké, keďže hieroglyfy sú mnohovýznamové. 
	Personifikácie, prirovnania a asociácie, ktoré používali starovekí Egypťania 
	sú postavené na úplne inej logike ako používa súčasná doba. Priepasť 3000 
	rokov a úplne rozdielnych kultúr nám prakticky znemožňuje spolu s ostatnými 
	vplyvmi pochopiť pohľad starovekých Egypťanov na ich bohov. 
	
	Preto sa väčšina štúdií o starovekom Egypte začína prácou gréckeho 
	dejepisára Herodota, ktorý nám podáva správu o Egypte z obdobia, ktoré je o 
	vyše 2000 rokov skôr ako naša súčasnosť. Vďaka nemu sme poznali mýtus o 
	Osirisovi skôr ako boli rozlúštené hieroglyfy. Aj tu sú však určité 
	nevýhody. Herodotos bol v Egypte v čase, keď bol Egypt pod silným gréckym 
	vplyvom a jeho náboženstvo aj kultúra už silne stagnovala prípadne upadala. 
	preto sa aj v Herodotovej práci nachádza množstvo nepresností a nepochopení.
	Tento neuveriteľný systém štátotvorného náboženstva, ktoré nechápali ani iné 
	staroveké národy (ako Peržania, Židia alebo Gréci) sa začal vyvíjať 
	približne v polovici 4. tisícročia pred.n.l. V tých časoch sa pri Níle 
	usádzali kočovné kmene, ktoré mali svojich vlastných bohov, za ktorých boli 
	spravidla považované rôzne zvieratá a rastliny. Jednotlivé kmene sa postupne 
	spájali a ich bohovia buď zanikali alebo sa udržali a posilnili svoju 
	pozíciu. Postupne vznikli dve kráľovstvá – Horný Egypt a Dolný Egypt. V 
	tomto období si boli všetci bohovia rovní, ale aj keď samozrejme v každej 
	oblasti bol dominantným bohom boh tohto konkrétneho mesta. Po zjednotení 
	Horného a Dolného Egypta začali vznikať bohovia s celoegyptským pôsobením. 
	Za prvého takéhoto boha by sa dal pravdepodobne pokladať sokolí boh – Hor. 
	„Díky spojení s předdynastickými vládci Horního Egypta se stal prvním bohem 
	celonárodního významu.“ Bol to nebeský boh, za jeho oči boli pokladané slnko 
	a mesiac, takisto bol kráľovským ochranným bohom, stotožňovaným priamo so 
	žijúcim panovníkom. Jeho ponímanie však rozhodne nemôže byť natoľko 
	jednoduché. Hor vznikol v dávnych časoch a postupne sa pod jeho menom 
	skrývalo množstvo predtým samostatných bohov, preto sa nedá hovoriť o 
	určitom konkrétnom Horovi. Hor bol zobrazovaný ako človek so sokolou hlavou 
	prípadne priamo ako sokol. Jeho postavenie sa časom zmenilo a zo svojho 
	vedúceho postavenia musel ustúpiť. V One (Héliopoli) bol tzv. „desiatym“ 
	členom veľkého Devätora bohov ako syn bohyne Eset a boha Osirisa, ktorý po 
	krutom boji plnom právnych sporov a intríg plus priam nechutných bojov so 
	Sutechom vyhral a stal sa vládcom na svete a egyptskí králi vládcami na 
	svete.
	Ďalším významným celonárodným bohom bol Ptah. Jeho vlastnými kňazmi bol 
	samozrejme pokladaný za najvyššieho a uplatňoval si nárok na tento titul aj 
	v celoegyptskom meradle.
	„Oprávnenosť tohto nároku mohol podložiť nevyvrátiteľnými argumentmi. 
	
	Bol predovšetkým bohom prvého hlavného mesta zjednoteného Egypta, a keďže 
	hlavné mesto malo v krajine vedúce postavenie, musel mať postavenie prvého 
	medzi bohmi“ Podľa oficiálneho učenia stvoril Ptah ostatných bohov ale aj 
	ľudí a zvieratá. Učenie o Ptahovi vzniklo neskôr ako podobné učenia známe z 
	One a z Chmnueve, pričom z nich vychádzalo a upravilo si ich tak, aby s nimi 
	nedostalo do konfliktu. učenia o Ptahovi síce uznalo všetkých bohov, ale 
	zároveň ich vyhlásilo za „bytostne totožných“ s Ptahom, čiže sa stali jeho 
	súčasťou a zároveň aj podriadenými. Tak sa Ptah stal nadradeným aj pre 
	Devätoro a Osmoro. Zobrazovaný bol v ľudskej podobe s vyholenou hlavou alebo 
	so zakrytou tesnou kapucňou. Bol považovaný za vynálezcu a ochrancu umenia a 
	remesla. Postupne splynul s bohom Reom a Amonom, ale aj tak si zachoval 
	osobitnú božskosť. V Mennofere ostal aj však aj naďalej Ptahom bez zmien. 
	Vznikom božskej osobnosti Ptah-Amon-Re sa dostávame k ďalšiemu „svet 
	stvoriacemu“ bohovi – Re. Tento asi najznámejší boj je zároveň aj jedným z 
	najstarších slnečných bohov.
	„Byl pokládán za univerzální kosmické božstvo, ale zároveň i za stvořitele a 
	spavedlivého nejvyššího soudce.“ Bol to boh Slnka a samo Slnko. Podľa 
	egyptskej viery tvorilo Slnko jeho telo. Bol považovaný za primárneho boha 
	Slnka, lebo bol Slnko svojou podstatou. Rozvoj jeho kultu až na štátny kult 
	nastal hlavne po jeho stotožnený s „prabohmi“ Atumom, Nunom, Chnumom, 
	Ptahom, Amonom, atď.. „O Reovej úlohe pri stvorení sveta sa učenia 
	jeddnotlivých náboženských stredísk rozchádzali, všetky však bezvýhradne 
	uznávali jeho riadiacu a vládnucu funkciu. Bol teda podľa nich vládcom sveta 
	a keďže svet reprezentoval Egypt, bol predovšetkým vládcom Egypta.“ To bol 
	hlavný dôvod prečo sa Re vteľoval do egyptského kráľa, kráľ bol jeho synom i 
	pozemskou formou existencie. Preto egyptskí králi dostávali osobitné meno na 
	potvrdenie štatútu „Reov syn“ a niektorí králi si jeho meno začleňovali do 
	svojho (Chafre, Menkaure). Re sa stotožňoval aj s ostatnými slnečnými bohmi 
	(Hor, Cheprer, Aton), a preto na seba mohol brať aj ich podobu. Re na seba 
	bral obrovské množstvo podôb – sokol, skarabus, guľa, kocúr, šakal, lev atď. 
	Počas trvania celoštátneho kultu boha Re vznikalo množstvo tzv. „slnečných 
	chrámov“, ktoré mali dôležitú ekonomickú funkciu. 
	
	Re bol jedným z najuniverzálnejších bohov a aj to je dôvod dlhého trvania 
	jeho kultu.
	Amon bol pôvodne bohom mesta Vesetu (Théb), v dobách Novej ríše sa stal 
	vôbec najvyšším bohom v celej krajine aj v dobytých územiach.
	„Ten ktorý vznikol na prvopočiatku, Amon, ktorý vznikol prvý, ten, ktorého 
	podstatu nikto nepozná: nebolo boha, ktorý vznikol pred ním, nebolo boha, 
	ktorý vznikol s ním...“ Toto postavenie najvyššieho boha dosiahol Amon 
	pomerne neskoro, prakticky všetci pred ním spomenutý bohovia už boli 
	najvyššími bohmi v časoch, keď sa o Amonovi ani nechyrovalo. Amon bol 
	pôvodne čisto lokálny boh a o jeho počiatkoch nič nevieme. Až v období 
	strednej ríše vznikli dokumenty, z ktorých ho poznáme. Amon sa dostal na 
	vrchol „klasickou“ cestou vojenského a hospodárskeho úspechu „rodného“ 
	mesta. Vesetskí kňazi k nemu postupne pričleňovali množstvo ďalších bohov a 
	to vrátane Rea a Ptaha, ale aj boha ranného Slnka Harachteja a boha Atuma, 
	čím vznikla trojjediná božská osobnosť Amenre-Hrachtej-Atum. Vesetskí kňazi 
	samozrejme vytvorili aj množstvo ďalších spojení. Kňazi postupne získavali 
	vďaka odmenám od kráľa nielen obrovský majetok, ale aj politickú moc, čím sa 
	stali nezávislými. Otvorene sa proti nim postavil až kráľ Achnaton a nastalo 
	jediné obdobie, kedy bol v Egypte zrušený polyteizmus. Za jediného boha bol 
	vyhlásený Aton a majetok Amonových kňazov bol skonfiškovaný. Tento 
	monoteizmus však bol zničený vzápätí po, pravdepodobne násilnej, smrti 
	Achnatona a kňazi opäť získali svoju predchádzajúcu moc. Opätovnú nadvládu 
	nad kňazmi si získali len Ramesse II. a Setchi I., ale ich nástupci si ju 
	nedokázali udržať. Keď nakoniec na trón nastúpil veľkňaz Ramessa XI. 
	Itrinor, Veset stratil svoj význam a stal sa rovnako bezvýznamným ako bol na 
	začiatku Novej ríše. Keďže Amon bol značne „politický“ boh, jeho sláva a 
	jedinečnosť upadli spolu so slávou Vesetu.
	„Mojou hlavou je nebo, mojím bruchom je more, mojimi nohami je zem, moje uši 
	sú v celom éteri, moje oči sú svetlom všade žiariaceho Slnka.“ Tak sa vraj 
	predstavil posledný najvyšší boh Serapis Kyperčanovi Níkó Kreontovi. Tento 
	boh, často s prívlastkom helenistický, je svojím spôsobom unikátny, pretože 
	poznáme nielen dobu jeho vzniku ale aj prečo a ako vznikol. S najväčšou 
	pravdepodobnosťou vznikol na príkaz kráľa Ptolemaia I. z čisto politických 
	dôvodov. Nový egyptský kráľ Ptolemaios I. potreboval boha, ktorý by spájal 
	egyptské a grécke náboženstvo, preto vydal príkaz na vytvorenie komisie 
	zloženej z gréckych kňazov, macedónskych úradníkov a egyptských kňazov a 
	hodnostárov, aby vypracovali návrh na vyhovujúceho boha. Tak vznikol 
	Serapis, ktorý bol kombináciou gréckych bohov Dia, Dionýsa, Asklépia a 
	egyptských Usira a Hapiho. 
	
	Serapis bol „bohom pre všetko“, ale aj napriek tomu vystúpili niektoré jeho 
	vlastnosti do popredia – najčastejšie bol bohom Slnka a podsvetia, ale aj 
	bohom plodivej sily, liečenia a veštenia.
	„Byl znázorňován jako vousatý muž nesoucí na hlavě egyptskou korunu atef, 
	později místo ní spíše miniaturní měřici na obilí“ Serapisov kult sa veľmi 
	rýchlo rozšíril po celej Ptolemaiovskej ríši a prenikol až do grécka a Ríma. 
	Jeho kult pretrval v rôznych podobách až do 5. st. n.l. aj napriek značnému 
	útlaku zo strany kresťanov.
	 
Ďalší egyptský bohovia
	ANUP (Anupew,Anubis)
	egyptský boh, sprievodca a ochranca mŕtvych, neskôr spojovaný tiež s 
	balzamovaním. Bol znázorňovaní v podobe čiernej psovitej šelmy (šakala), od 
	Novej ríše tiež v ľudskej podobe s hlavou tejto šelmy.
	
	ESET
	grécky Ísis – egyptská bohyňa mágie a života zobrazovaná ako žena; nebeská 
	vládkyňa sveta, darovala život a obilie, udržiavateľka poriadku vo svete aj 
	v rodine. Sestra a manželka Usira (grécky Osiris), matka Hora; spolu s nimi 
	tvorí božskú trojicu uctievanú v celom Egypte. Po zavraždení Usira bratom 
	Sutechom zobrala časti jeho rozsekaného tela, zostavila ich a znovu oživila. 
	Veriaci prechádzali zasväcovacími obradmi, ktoré im mali zaistiť po smrti 
	druhý život. Kult je doložený už z konca 4.tis.pr.n.l. ; koncom 5.st.pr.n.l. 
	prenikol do Grécka a v dobe helénizmu sa rozšíril po celom antickom svete. 
	Bola stotožňovaná s Demétrou a Afroditou.
	 
	HOR (HORUS)
	egyptský boh, pôvodne kozmického rázu (za jeho oči sú pokladané Slnko a 
	Mesiac), od konca 4.tis.pr.n.l. bol stotožňovaní s panovníkom, neskôr 
	chápaní ako jeho osobní ochranný boh. V mýte vystupuje ako syn Usira a 
	Esety, ktorý pomstil svojho otca a prevzal jeho vládu. Znázorňovaní obvykle 
	ako sokol alebo muž so sokolou hlavou.
	
	NEBTHET
	egyptská bohyňa (Pani paláca, grécky Nefthys) doložená predovšetkým z mýtov 
	usirového okruhu, v nich je síce označená za Sutechovu manželku ale napriek 
	tomu vystupuje spolu s Esetou ako ochrankyňa mŕtveho Usira a jeho syna Hora. 
	Niekedy bola pokladaná za matku Anupa. Spolu s Esetou, Selketou a Neitou 
	považovaná za významnú ochrankyňu mŕtvych. Bola znázorňovaná v ľudskej 
	podobe s hieroglyfickou značkou svojho mena na hlave. 
 
	SELKET
	egyptská bohyňa s výraznými ochrannými rysmi, doložená od 1. dynastie ako 
	ochranné božstvo kráľa, neskôr všetkých mŕtvych (spolu s bohyňami Esetou, 
	Nebthetou a Neitou). Platila tiež za ochrankyňu proti škorpiónovmu bodnutí a 
	hadiemu uštipnutí. Bola znázorňovaná v podobe 
	škorpióna, od Novej ríše aj ako žena so škorpiónom na hlave. 
	
	SOPDET
	egyptská bohyňa (grécky Sóthis) personifikujúci hviezdu Sirius a pokladaná 
	za darkyňu Nílskej záplavy. Bola znázorňovaná v podobe stojacej ženy (často 
	na lodi), niekedy s pérovou ozdobou alebo s prenajatými atribútmi iných 
	bohyni (napr. Esety či Satety), s ktorými splývala.
	
	USIR
	grécky Osiris – egyptský boh plodnosti a rastlinstva, zároveň pokladaný za 
	vládcu ríše mŕtvych - boh smrti. Doložený od konca 5. dynastie, stal sa hneď 
	jedným z najvýznamnejších egyptských bohov. Zobrazovaný s faraónskym bielym 
	klobúkom na hlave. Býva často zelenej farby, lebo nie je celkom živý.
V 
	okruhu mýtov, z ktorých vychádzala aj neskoršia mystéria, vystupuje ako 
	manžel Esety a otec Hora; zavraždený svojim bratom Sutechom.
	
	SUTECH (SETH)
	egyptský boh búrky násilia a púšte, s výraznými bojovníckymi rysmi. V 
	egyptskej mytológii brat a zároveň vrah Usira, porazený Horom, často 
	znázorňovaný s telom chrta, rozdvojeným chvostom a podlhovastým pyskom.
 
	
	VADŽET
	egyptská bohyňa predstavujúca dolnoegyptskú kráľovskou korunu, respektívne 
	prenesene Dolný Egypt. Bola znázorňovaná ako vztýčená
	kobra. V 1.tis.pr.n.l. bola znázorňovaná tiež ako tróniaca žena s levou 
	hlavou a slnečným kotúčom, respektívne urom. S hornoegyptskou 
	Nechbetou tvorila od archaické doby heraldickú dvojicu, označovanou ako 
	obidve panie (súčasť kráľovského mena), respektívne Panie oboch
	zemí. Od Novej ríše bola spojovaná s ďalšími bohyňami, predovšetkým Hathorou 
	a Esetou. Gréci ju stotožnili s bohyňou Létó.
	
	NECHBET 
	ochranná bohyňa Horného Egypta. Spolu s Vadžetou platila za ochrankyňu 
	panovníka. Bola spojovaná s kráľovskými insigniemi, predovšetkým s
	hornoegyptskou korunou. Bola znázorňovaná ako supica, prípadne tiež v 
	ľudskej podobe so supiou čelenkou. 
 
	APOP grécky Apofis – egyptský poloboh alebo skôr démon v podobe veľkého hada 
	ohrozujúceho poriadok sveta. Je doložený od 1.prechodnej doby, v textoch 
	rakvy vystupuje ako protivník boha Rea. Každodenným bojom Rea proti Apopovi 
	sa zaoberá rada náboženských textov z doby Novej ríše.
	
	RE (RA)
	egyptský boh predstavujúci slnko. Znázorňovaný v ľudskej podobe so slnečnou 
	guľou na hlave alebo so sokolou hlavou, tiež ako kocúr, šakal, lev. V 
	mytológii pokladaný za vládca bohov, viac mýtov je spojená i s jeho pohybom 
	po oblohe. Jeho kult vrcholil za 5. dynastie
	
	HARACHTEJ
	egyptský boh ranného a denného slnka, spojovaný tiež s predstavami vládnutia 
	a rýchleho pohybu po oblohe .Už od Starej ríše sa najčastejšie 
	objavuje v spojení s Re ako Reharachtej. Bol znázorňovaní najviac ako sokol. 
	Pôvodným strediskom jeho kultu bol Héliopolis.
	
	CHEPRER
	egyptský boh (vznikajúci, rozumie sa sám za seba), pokladaný vedľa Atuma a 
	Rea za jednu z hlavných foriem slnečného božstva. Znázorňovaný
	bol obvykle ako skarabeus, ktorý ako hieroglyfická značka má tiež význam 
	"vznikať".
 
	NUT egyptská bohyňa predstavujúca nebo. V mýte vystupuje ako matka slnečného 
	boha Rea, ktorého denne ráno rodí a večer opäť hltá. V héliopolskej teológii 
	bola pokladaná za manželku Geba. Bola považovaná za ochrankyňu mŕtvych a jej 
	podoba doprevádza zvláštnu ochrannú formulku ktorá sa často objavuje v 
	hrobkách alebo na rakvách, pokladaných za jej vtelenie. Bola znázorňovaná v 
	ľudskej podobe (niekedy
	ako žena sklonená do oblúku nad zemou) alebo v podobe kravy (často posiatej 
	hviezdami). 
 
	GEB
	egyptský boh pokladaný za predstaviteľa zeme. 
	
	V héliopolskom Devätore vystupuje so svojou sestrou a manželkou Nut ako 
	tretia generácia božstiev a zároveň ako prví pozemský vládca. Bol 
	znázorňovaný v ľudskej podobe, zo začiatku bez ďalších atribútov, neskôr zo 
	zloženou korunou. Ako predstaviteľ zeme niesol rastlinstvo, ale prijímal aj 
	mŕtvych.
	
	ŠU
	egyptský boh vzduchu a životnej sily. V héliopolskej kozmogónii bol 
	pokladaný za Atumovho syna. Atum oddelil svoje deti Geba (zem) a Nut 
	(nebo), a vytvoril tak obývateľný priestor. Šu bol znázorňovaný v ľudskej 
	podobe, s pštrosím perom (hieroglyfickou značkou svojho mena) na hlave, 
	často ak vo zdvihnutých pažiach drží bohyňu neba. Ako predstaviteľa 
	oživujúceho božského dychu platil rovnako za darca života a za ochrancu 
	pôrodov.
	
	CHNUM
	egyptský boh plodnosti (grécky Chnúmis), pokladaný tiež za stvoriteľa bohov 
	a ľudí, ktorých modeloval na hrnčiarskom kruhu. Vďaka spojeniu s 
	oblasťou 1. kataraktu, považovanou za prameň Nílu, bol považovaný aj za 
	darcu nílskej vody. Bol znázorňovaný ako baran, od Starej ríše tiež v 
	ľudskej podobe s baranou hlavou. Ako boh stvoriteľ bol stotožňovaný s Ptahom 
	a Amonom, menej často bol spojovaný aj so Šuom, Usirom a Gebom
	
	AMON
	egyptský boh, pôvodne vzduchu, neskôr plodnosti, od polovice 2.tis. pr.n.l. 
	s rysmi štátneho božstva. Znázorňovaný v ľudskej podobe s 
	dvojicou dlhých pier na korune, menej často v podobe barana alebo husy. 
	Hlavným centrom jeho kultu boly Théby (chrámy v Karnaku a Luxore).
	
	PTAH
	egyptský boh pokladaný za vynálezcu a ochrancu remesiel a umenia. Pôvodne 
	miestni boh Memfidy, ktorá zostala hlavným strediskom jeho 
	kultu. V okruhu mýtov vzniknutých v jeho chráme v Memfide označený za 
	stvoriteľa sveta, ktorý bol stvorený v jeho srdci (tj. myslenie) a jeho 
	jazykom (tj. reč).
	
	ATUM
	egyptský boh, vystupujúci ako jedna z foriem slnečného božstva (niekedy v 
	podobe Re-Atum, respektíve ako zapadajúce slnko), stvoriteľ sveta 
	a ochranca panovníkov. V mýte o héliopolskom Devätere sa objavuje ako vládca 
	bohov a praotec ďalších generácii božstiev. Bol znázorňovaný ako panovník na 
	tróne, menej často v podobe hada, alebo skarabea. Hlavným centrom jeho kultu 
	bolo mesto Iunu (grécky Héliopolis), ležiace 
	v archeologicky málo preskúmanej sv. časti dnešnej Káhiry. Tu bol uložený aj 
	jeho fetiš, kameň pyramídového tvaru nazývaný - benben.
	
	TEFNUT
	egyptská bohyňa vystupujúca v heliopolskej kozmogónii ako Atumova dcéra, a 
	teda prvá ženská bytosť. So svojim bratom a manželom Šuom tvorila najstarší 
	pár.
	
	
	Významné bolo spojenie Tefnuty so slnečným bohom Rem – v mýte bola 
	stotožnená s jeho okom, ktoré v podobe zúriacej levice utieklo do Núbie a 
	potom na naliehane Šua a Thovta sa vrátilo do Egypta, tentokrát v podobe 
	miernej Hathory. Rituál k uspokojeniu Tefnuty obsahoval orgiastické prvky. 
 
	HATHOR
	egyptská bohyňa, pôvodne kozmického rázu, neskôr hlavne radosti, lásky, 
	hudby a tanca. Často znázorňovaná v podobe kravy či ženy s kravskými rohmi 
	so slnečným kotúčom a korunou.
	
	THOVT
	egyptská mytológia Pisár bohov, tiež boh múdrosti, učenosti a mágie; tvorca 
	a darca poriadku a zákonu, písma a reči, lekárstva a kúzelníctva.
	Boh neba a podsvetia, ktorý vynikal všestrannosťou. S tím súviseli aj jeho 
	ďalšie rysy - úzky vzťah k bohyni pravdy a spravodlivosti Maat, 
	spojeniu s nebeskými telesami (predovšetkým Mesiacom), rolu mocného 
	kúzelníka ,podieľajúceho sa aj na ochrane mŕtvych, a rola posla bohov. Bol 
	znázorňovaný najčastejšie v ľudskej podobe s hlavou ibisa, resp. ako ibis či 
	pavián (jeho posvätné zvieratá). Strediskom Thovtovho kultu bol 
	najneskôr od Strednej ríše Ešmúnén. Gréci stotožnili Thovta s Hermom. 
	Neskoršie hermetické spisy, v ktorých vystupuje ako Hermes Trismegistos, 
	odrážajú len málo z pôvodných egyptských predstáv
	
	SEŠAT
	egyptská bohyňa pokladaná za ochrankyňu pisárov a architektov. Pôvodne bola 
	uctievaná vo forme sedemlistej ružice na štandarte, od 2. dynastie 
	znázorňovaná v podobe ženy nesúcej na hlave tento atribút, doplnený o
	dvojicu rohov obrátených dole, a niekedy naviac oblečené v leopardej koži. 
	Bola považovaná za sestru alebo dcéru boha Thovta, niekedy bola spojovaná s 
	bohyňou Nebthet.
	
	APIS
	egyptský posvätný býk, uctievaný v Memfise ako symbol plodnosti a forma 
	vtelenia boha Ptaha. Znázorňovaný obvykle ako stojací, obvykle so slnečným 
	kotúčom a Urom medzi rohmi, alebo ako biely býk s čiernymi škvrnami. Mŕtvy 
	Apis bol v spojení s Usirom uctievaný ako ochranca mŕtvych a pochovávaný v 
	sev. Sakkáre.
	
	NUN
	v egyptskej mytológii pravodstvo existujúce ešte pred stvorením sveta; 
	neskôr bolo personifikované ako samostatné božstvo. Bolo znázorňované len 
	zriedka, obvykle v ľudskej podobe, niekedy so žabou hlavou.
 
	MAT
	bohyňa spravodlivosti, zobrazovaná ako žena s pštrosím perom na hlave
 
	BES
	škaredý, dobrotivý boh, zobrazovaný ako škeriaci sa trpaslík