Kresťanstvo
	Kresťanstvo vzniklo vo východorímskej provincii Judea. Autorom kresťanstva 
	je Ježiš Kristus, ktorý je považovaný za historickú osobu. Po Ježišovej 
	smrti sa jeho učeníci, na čele s Petrom, stali šíriteľmi kresťanstva. 
	Kresťanstvo sa hneď rozšírilo do Sýrie, Severnej Afriky, Malej Ázie, potom 
	do Európy. V Konstantínopole, Kartágu, Alexandrii, Antiochii vznikli 
	cirkevné zbory na čele s patriarchami. V západnej časti Rímskej ríše sa stal 
	centrom kresťanstva Rím na čele s rímskym biskupom. Od polovice 5. storočia 
	sa nazýva pápež (od slova papas= otec). Pápež mal prioritné postavenie. 
	Rímska ríša tvrdo potlačovala kresťanské náboženstvo, kresťania boli 
	cieľavedome prenasledovaní, niekoľko tisíc zomrelo mučeníckou smrťou. Okolo 
	roku 150 vznikli prvé katakomby v Ríme- v nich kresťania tajne vykonávali 
	obrady, krstili, sobášili, a hlavne pochovávali. Kresťanstvo bolo v 
	ilegalite až kým cisár Konštantín I. Veľký v roku 313 Milánskym tolerančným 
	reskriptom povolil kresťanské náboženstvo v Rímskej ríši. Cirkvi priznal 
	verejno-štátnu právnu subjektivitu a nariadil vrátenie všetkých cirkevných 
	majetkov zhabaných počas prenasledovania kresťanov. Biskupi získali právo 
	rozhodovať v súdnych sporoch veriacich v ríši. Biskupi sa svojím postavením 
	dostali na úroveň vysokých štátnych úradníkov. Milánskym ediktom Konštantín 
	I. Veľký zrovnoprávnil kresťanstvo s ostatnými náboženstvami v Rímskej ríši. 
	V roku 321 vyhlásil kresťanskú nedeľu za sviatok a deň pracovného voľna. 
	V období ranného stredoveku postavenie cirkvi vzrástlo, panovníci pochopili 
	jej úlohu pri upevňovaní stability ich vlády. Byzanskí cisári a panovníci 
	dynastie Karolovcov začali všemožne podporovať cirkev. Tá získavala od 
	veriacich i panovníkov obrovské bohatstvo, ktoré využíva na charitatívne 
	účely (podpora chudobných, chorých, vdov, sirôt...), na samotnú cirkev 
	(kostoly, kláštory, univerzity...) a z veľkej časti na blahobyt cirkevnej 
	hierarchie. Vysokí cirkevní hodnostári často zasahovali aj do svetského 
	života, dochádzalo ku konfliktom v schvaľovaní do cirkevných funkcií 
	(biskupov, arcibiskupov a pápeža). Cirkev si vyhradzovala právo korunovať 
	panovníka, zbaviť poddanského sľubu vernosti. Preto často dochádzalo ku 
	konfliktom, napr. boj o investitúru medzi Gregorom VII. a Henrichom IV.. 
	Okrem toho že kresťanstvo stabilizovalo svetskú moc malo obrovský význam pri 
	šírení kultúry, vzdelanosti, písomníctva, umenia a vedy v rannom stredoveku.
	
	
	V tomto období boli gramotní len mnísi a kňazi, ostatní boli negramotní. 
	Cirkevné úrady, školy a kláštory sa stali centrami rozvoja kultúry, 
	prírodných vied, histórie, astronómie, medicíny, literatúry náboženského 
	charakteru, teológie a výtvarného umenia. Významnú úlohu v rozvoji 
	vzdelanosti mali stredoveké kláštory. Cirkev zakladala školy, knižnice, 
	univerzity. Neskôr v období stredoveku táto úloha upadá. V roku 395, po 
	smrti cisára Teodosia I. Veľkého sa Rímska ríša za vlády jeho synov 
	definitívne rozpadla na Východorímsku a Západorímsku ríšu. Podľa nového 
	cisárskeho ediktu museli všetci občania prijať kresťanské náboženstvo. Okolo 
	roku 400 je vo východnej časti ríše 10 až 12 mil. kresťanov, v západnej 4 až 
	6 mil. S rozdelením ríše sa delí aj cirkev na západnú- rímsku, ktorá sa 
	sústreďuje na rozvoj rímskej kultúry, umenia a vzdelanosti. Ako liturgický 
	jazyk používa latinčinu. Východná- grécka cirkev nadväzuje na tradície 
	gréckej kultúry, liturgickým jazykom je gréčtina. 
	V období ranného stredoveku sa vykryštalizovali dve centrá kresťanstva, Rím 
	(na čele s pápežom) a Konštantínopolis (na čele s patriarchom). Už v roku 
	381 Carihradský koncil zdôraznil, že patriarcha musí zastávať hneď druhé 
	miesto za rímskym pápežom. Byzanskí cisári a patriarchovia sa však považujú 
	za pokračovateľov Rímskej ríše, preto sa nechcú podriadiť Rímu. Vo východnej 
	časti začnú budovať vlastnú cirkevnú organizáciu, cirkevnú hierarchiu, ktorá 
	sa neochotne podriaďuje rímskemu pápežovi. 
	Už v 9. storočí začína cesta k veľkému rozkolu v cirkvi. Za prvú príčinu je 
	považovaný boj o vplyv pri šírení kresťanstva. Západná cirkev sa sústredila 
	na pokresťančovanie západných Germánov. Východná cirkev pokresťančovala 
	východnú Európu a Balkán. Narazili na seba na Veľkej Morave (Rastislav 
	povolal z Byzanskej ríše Konštantína a Metoda, za vlády Svätopluka nastal 
	príkon k západnej cirkvi). Ďalší problém nastal na juhu Talianska a na 
	Sicílii. Hoci sú v blízkosti Ríma boli pod vplyvom východnej cirkvi. 
	Začiatkom 11. storočia toto územie obsadili Normani, ktorí uznávali rímskeho 
	pápeža. 16. júla 1054 pápežský legát kardinál Humbert v mene pápeža Leva IX. 
	(zosnulého 19. apríla 1054) exkomunikoval v kostole Hagia Sofia 
	carihradského patriarchu Michala Kerularia, čím spečatil rozkol medzi 
	rímsko-latinskou západnou cirkvou a gréckou východnou cirkvou. Centrom 
	východnej cirkvi sa neskôr stáva Moskva (po roku 1453). 
	V prvej tretine 9. storočia začína v Byzanskej ríši tzv. obrazoborectvo- 
	ničenie obrazov, sôch, relikvií, odmietanie ich uctievania. Cisár Lev III.
	
	
	to podporoval, aby oslabil vplyv východnej cirkvi zatvárali kláštory, 
	konfiškovali cirkevnú pôdu. 
	V druhej polovici 9. storočia je západná a východná cirkev opäť v konflikte 
	pri pokresťančovaní Bulharov. Byzanská cirkev na čele s patriarchom Fotiom 
	nesúhlasí so zasahovaním západnej cirkvi na Balkánskom poloostrove. V 9. 
	storočí východná cirkev začala označovať západnú za nepravovernú a seba za 
	pravovernú t. j. pravoslávnu. 
	Ďalšie príčiny rozkolu vyplývajú z rozdielov v kultúre, v obradoch, v 
	liturgickom jazyku (napr. hostia má byť z kvaseného, alebo nekvaseného 
	cesta). Okolo roku 450 pápež Lev I. Veľký, sv. (440-461) zaviedol pre rímsku 
	Cirkev trojdňový pôst (streda, piatok, sobota) tri razy do roka, neskoršie 
	kantry. V tomto roku sa začal svätiť sviatok Nanebovzatie Panny Márie a 
	biskup Mamert vo Vienne (Francúzsko), zaviedol vo svojej diecéze krížové dni 
	ako spoločné modlitby a procesie za odvrátenie prírodných katastrôf. 
	Pred rokom 600 sa v kresťanskom umení objavuje kríž- krucifix. Približne z 
	tohto obdobia pochádza kamenný. bohato zdobený kríž v antickej Geruláte 
	(dnešné Rusovce pri Bratislave). Obrovskú úlohu v cirkvi zohráva pápež 
	Gregor I. Veľký. Ako prvý pápež, si sám zvolil titul vyjadrujúci pokoru 
	Servus servorum Dei- Sluha sluhov Božích. Okolo roku 600 zozbieral cirkevné 
	spevy do Antifonára. Do jedného celku zhromaždil hudbu ovplyvnenú mnohými 
	národmi a kultúrami a zaviedol tzv. gregoriánsky spev (chorál), čo bol 
	začiatok novej etapy vo vývoji cirkevnej hudby. 
	Kedy vlastne vznikala kresťanská Európa? 
	Šírenie kresťanstva na západe: GÓTI prijali kresťanstvo z Konstantínopola, 
	keď v roku 341 patriarcha Eusébios vysvätil biskupa Wulfila. Odtiaľ sa 
	šírilo kresťanstvo germánskym národom. VIZIGÓTI sa usídlili v Gálii, 
	založili v roku 419 ríšu s hlavným mestom Tolosa (dnešné Toulouse). Po roku 
	589 prijal katolícku vieru kráľ Rekkared a potom celý národ. FRANKOVIA 
	prijali kresťanstvo v roku 496, keď kráľ Chlodvik prijal v Remeši krst od 
	katolíckeho biskupa Remigia. Frankovia boli hrdí na svoje kresťanstvo. 
	Svedčí o tom zákon Lex salica (okolo roku 510), v ktorom je zaznamenané 
	staré kmeňové právo Frankov. Začína sa slovami: „nech žije Kristus, ktorý 
	miluje Frankov! Nech ochraňuje ich ríšu, napĺňa svetlom svojej milosti ich 
	vodcu, chráni ich vojsko, je oporou viery, prepožičiava mier, radosť a 
	šťastie- on, Pán všetkých vladárov, Ježiš Kristus.“ 
	Kresťanstvo na britských ostrovoch: Britské ostrovy sťahovanie národov veľmi 
	nepostihlo. Cirkev tu bola taká životaschopná, že vysielala do Európy 
	misionárov, aby opäť zakladali a utvrdili kresťanské obce. 
	
	ÍRSKO vďačí za svoje obrátenie sv. Patrikovi. Narodil sa v Škótsku roku 371 
	v kresťanskej rodine. Keď mal šestnásť rokov, uniesli ho piráti a predali do 
	otroctva v Írsku. Sľúbil, že keď sa mu podarí z otroctva utiecť, bude 
	pracovať na obrátení Írska. Keď sa mu útek podaril, v Galii v kláštore bol 
	vysvätený za kňaza. V roku 430 odišiel do Írska, kde s veľkým úspechom 
	pôsobil ako misionár. Z kláštora, ktorý založil, odchádzali mnísi do Galie, 
	Itálie, Germánie, Panónie. 
	Z írsko-škótskych misionárov vyniká predovšetkým sv. Kolumbán. Narodil sa v 
	roku 550 v Írsku. Pôsobil v Galii, neskôr vo Švajčiarsku. 
	ANGLOSASOV pokresťančil pápež Gregor Veľký (590-604), ktorý pokrstil 
	vykúpených anglosaských otrokov a s opátom Augustínom ich poslal ako 
	misionárov do ich vlasti. 
	Pokresťančovanie Európy: O obrátenie NEMCOV sa najviac zaslúžil sv. Bonifác, 
	ktorý ako misionár pôsobil od roku 719. Misie DÁNOV začali po roku 826 na 
	žiadosť kráľa Haralda, ktorý pozval učeného mnícha Ansgara. ŠVÉDI prijali 
	krst roku 1002 kráľom Olavom III. 
	NÓRI boli definitívne pokresťančený počas panovania kráľa Olava Svätého 
	(1014-1030). 
	Na ISLANDE bolo kresťanstvo zavedené zákonom roku 1000. 
	Kresťanstvo u Slovanov: k RUSOM preniklo kresťanstvo z Konstantínopolu. 
	Prvým úspechom bolo v roku 957 pokrstenie kňažnej Oľgy, ale kresťanstvo 
	začal šíriť jej vnuk Vladimír. Ruská cirkev bola hierarchicky závislá od 
	Konstantínopolu a tak bola za kyjevského metropolitu Nikefora pripojená k 
	pravoslávnej cirkvi. CHORVÁTOV po usadení na Balkáne zoznámilo s 
	kresťanstvom domáce rímske obyvateľstvo a kňazi, ktorých k nim vyslal pápež 
	Ján IV. (640-642), sám pochádzal z Dalmácie. K dokonalému pokresťančeniu 
	Chorvátov však došlo až počas pôsobenia žiakov Metoda. 
	SRBOV, ktorí sa na Balkáne usadili spolu s Chorvátmi, obrátili na 
	kresťanstvo rímske kniežatá vyslané k nim na žiadosť cisára Haraklia okolo 
	roku 640. 
	BULHARI prijali kresťanskú vieru v roku 864 z Konstantínopolu za kniežaťa 
	Borisa, ktorý prijal svoje krstné meno po byzanskom cisárovi Michalovi. 
	Veľké zásluhy o kresťanstvo v Bulharsku mali Metodovi žiaci, ktorí sa tu 
	usadili po vyhostení z Moravy. Pokresťančovanie ČECHOV sa začalo už za 
	Karola Veľkého. Väčšie úspechy však dosiahla až misia sv. Metoda. 
	Do POĽSKA prvé správy o kresťanstve prenikli z Veľkej Moravy, ale najväčšou 
	mierou sa tam kresťanstvo dostalo z Čiech. Poľské knieža Mieško z rodu 
	Piastovcov bol pokrstený roku 966. Apoštolom Poliakov je sv. 
	
	Vojtech, ktorý po úteku z Čiech pokresťančuje pohanských Sasov. 
	Pri mnohých slovanských národoch sa v súvislosti s kresťanstvom spomínajú 
	mená Konštantína a Metoda, ktorí pôsobili u Slovienov a Moravanov. Tí 
	dostali vieru začiatkom 9. storočia z Pasova a Soľnohradu (Salzburgu). V 
	roku 828, alebo 830 bol v Nitrianskom kniežatstve posvätený prvý kresťanský 
	kostol- najstarší na území Slovenska a prvý vôbec v strednej a východnej 
	Európe. Kostol sv. Emeráma dal postaviť knieža Pribina a prišiel ho posvätiť 
	salzburský arcibiskup Adalrám. V roku 863 na pozvanie panovníka Rastislava 
	vyslal byzanský cisár Michal III. na územie Veľkomoravskej ríše solúnskych 
	bratov Konštantína Filozofa a Metoda. ich úlohou bolo šíriť kresťanstvo v 
	jazyku, ktorému by Slovieni rozumeli. Dôkladne sa na misiu pripravili. 
	Zostavili písmo- hlaholiku, do staroslovienčiny preložili evanjeliár, texty 
	rímskej liturgie, žalmy a spovedné formuly. Konštantín k svojmu prekladu 
	napísal báseň Proglas, čiže Predslov k sv. evanjeliu. Po príchode na Veľkú 
	Moravu založili učilište, kde vychovávali budúcich kňazov. Vyučovalo sa v 
	ňom v reči Veľkomoravanov. V roku 867 odchádzajú do Ríma. Tu pápež Hadrián 
	I. (867-872) schváli staroslovienčinu ako liturgickú reč. Konštantínovo 
	zdravie sa však veľmi zhoršilo. Chorý vstúpi v Ríme do gréckeho kláštora. 
	Tam prijal rehoľné meno Cyril a 14. februára 869 zomrel. Metod sa stal 
	arcibiskupom Veľkej Moravy a Panónie so sídlom v Sirmiu. Proti menovaniu 
	Metoda za arcibiskupa protestovali duchovní z oblasti hovoriacej po nemecky. 
	Do cyrilometodského obdobia spadajú prvé stopy najstaršej hudobnej kultúry 
	na území Slovenska. V gregoriánskom choráli sa prejavili staroslovienske 
	prvky, žalmy a iné duchovné piesne sa začali spievať v reči ľudu. V roku 880 
	pápež Ján VIII. Potvrdil samostatnú cirkevnú správu na čele s arcibiskupom 
	Metodom. Po smrti Metoda sa jeho nástupcom stal sv. Gorazd. Svätopluk však 
	vyhnal z krajiny všetkých jeho žiakov a nástupcov. Prijme ich bulharský 
	vládca Boris I. Michal (+907) a šíria kresťanstvo na území jeho ríše. 
	Ako sa šírilo a upevňovalo kresťanstvo, mnohí ľudia túžili obetovať a 
	zasvätiť svoj život Bohu. Utiahli sa do ústrania, aby modlitbami a prísnym 
	spôsobom života, slúžili Bohu. Spočiatku to boli jednotlivci, neskôr sa 
	spájali s ďalšími ľuďmi rovnakého zmýšľania, a tak vznikali rehole- 
	spoločenstvá s presne určenými pravidlami. Rehoľníci sa zriekli akéhokoľvek 
	majetku, ostávali slobodní a zaväzovali sa poslúchať predstaveného. Po čase 
	si tieto spoločenstvá začali budovať príbytky, z ktorých sa vyvinuli 
	kláštory- domy, kde spoločne žili, pracovali a modlili sa. V kláštoroch 
	platila prísna klauzúra (z lat. clausus= uzavretý). 
	
	Každá rehoľa sa riadi pravidlami, ktoré vypracoval jej zakladateľ. Niektoré 
	rády väčšinu času zasväcujú modlitbám a rozjímaniu, iné sa viac zameriavajú 
	na ošetrovanie chorých a starých, na pomoc ľuďom. Rehoľníci nosia habit- 
	dlhé, drsné, vrchné rúcho, často prepásané. Býva rôznej farby a strihu, 
	podľa predpisu jednotlivej rehole. Kláštory sa stávali strediskami kultúry a 
	vzdelania, boli v nich školy a rozsiahle knižnice. Knihy sa ešte netlačili, 
	mnísi ich prepisovali ručne. Spod ich rúk vychádzali knihy (kódexy) s 
	kresbami (ilumináciami). Roku 529 sv. Benedikt z Nurzie (+547) založil na 
	pahorku medzi Rímom a Neapolom kláštor Monte Cassino. Vytvoril regulu Óra et 
	labora (Modli sa a pracuj), ktorou stanovil pravidlá duchovného života 
	rehoľníkov v presne určenom striedaní práce a modlitby. Vytvorením tejto 
	reguly, ktorá bola súčasne zákonníkom i duchovným návodom sa sv. Benedikt 
	stal zakladateľom západného rehoľníctva. 
	Spočiatku sa združovali len muži, neskôr vznikali aj ženské rehole. Mníšky 
	vedú rovnaký rehoľný život ako mnísi: v presne stanovenom čase vstávajú, 
	modlia sa spoločne či jednotlivo, robia domáce práce, alebo sa venujú službe 
	ľuďom. Niektoré rády majú aj nočné spevy a modlitby. V roku 1095 sa pápež 
	Urban II. obrátil na kresťanov s výzvou oslobodiť hrob Ježiša Krista v 
	Jeruzaleme z rúk tureckých moslimov. Tisícky veriacich sa zo západnej Európy 
	vydali na dlhú vojnovú púť do Palestíny zvanej i Svätá zem. O štyri roky 
	neskôr, po mnohých strastiach a bojoch, ich preriedené šíky dobyli Jeruzalem 
	a na pobrežnom páse Palestíny založili štyri kresťanské kráľovstvá- z nich 
	Jeruzalemské sa udržalo takmer jedno storočie. Avšak roku 1187 egyptský 
	sultán Saladin dobyl Jeruzalem späť. Celkom sa uskutočnilo osem výprav. Ich 
	účastníci si dávali na odev kríž a podľa neho sa nazývali križiaci. Výpravy 
	dostali meno križiacke výpravy. Počas prvej križiackej výpravy vznikali 
	rytierske rády- templári, johaniti a rád nemeckých rytierov. Na čele rádu 
	bol veľmajster. Rád sa delil na tri stupne: 
	1. mečoví bratia- bojovali 
	2. ošetrovatelia- starali sa o chorých a ranených 
	3. vykonávatelia náboženských obradov a sprievodcovia pútnikov po svätých 
	miestach 
	Členovia rádu sa riadili štyrmi zásadnými cnosťami: 
	1. chudoba- žili v skromných pomeroch 
	2. čistota- dodržiavali celibát. 3. disciplína- boli poslušní 
	4. boj proti islamu 
	Rytierske rády zohrali významnú úlohu v dejinách stredovekej Európy. 
	Filip IV. Pekný, francúzsky kráľ, chcel vyvlastniť cirkevný majetok 
	(francúzska cirkev odvádza dane rímskemu pápežovi). 
	
	Pozornosť obrátil na rád templárov, ktorí boli veľmi bohatí. Obvinil ich zo 
	zločinov, templári boli fyzicky zlikvidovaní, ich majetok bol zabratý. Rád 
	bol roku 1312 zrušený. Filip IV. vyvlastnil majetok cirkvi, dostal sa do 
	sporu s pápežom Bonifácom VIII. Pápeži boli presídlení do Avignonu- 
	avignonské zajatie pápežov (1309-1378). V roku 1378 začína cirkevný rozkol- 
	schizma. Po smrti pápeža Gregora XI., bol zvolený za pápeža v Ríme Urban VI. 
	Francúzski kardináli zvolili Klimenta VII., ktorý sídlil v Avignone. Na 
	koncile v Pise roku 1409, ktorý zvolali s cieľom ukončiť schizmu v 
	katolíckej cirkvi, vyhlásili Gregora XII. a Benedikta XIII. za zosadených. 
	Za nového pápeža zvolili Alexandra V. Pokus odstrániť schizmu zosadením 
	dvoch súperiacich pápežov a voľbou nového pápeža sa nakoniec skončil úplným 
	neúspechom. Dvaja dovtedajší pápeži svoje zosadenie neuznali, a tak 
	výsledkom bolo vlastne nastolenie trojpápežstva: jeden bol v Pise, druhý v 
	Ríme a tretí v Avignone. 31. októbra 1517 v severonemeckom meste Wittenberg 
	pribil nemecký augustiniánsky mních Martin Luther na kostolnú bránu listinu 
	s 95 bodmi (tézami). V týchto bodoch Luther kritizoval niektoré nešváry v 
	Cirkvi a žiadal nápravu. Protestoval najmä proti predaju odpustkov a majetku 
	v rukách Cirkvi. Vzniklo tak hnutie, ktoré nazývame reformácia a viedlo k 
	vzniku protestantizmu a následnému založeniu evanjelickej a reformovanej 
	Cirkvi (protestantská sa volá aj luteránska). Onedlho sa sformovala 
	protireformácia, čiže hnutie bojujúce proti reformácii. Medzi protestantmi a 
	katolíkmi vypukli náboženské vojny, ktoré na oboch stranách spôsobili veľa 
	utrpenia. Najväčšou náboženskou vojnou bola tridsaťročná vojna (1618-1648). 
	Pôvodne sa začala ako boj medzi katolíkmi a protestantmi v Nemecku 
	(katolícka liga proti protestantskej únii). Neskôr prerástla do vojny medzi 
	rakúskym panovníckym rodom Habsburgovcov a francúzskymi kráľmi, ktorí 
	bojovali o moc a nové územia. Protestanti vojnu vyhrali a roku 1648 bol 
	uzavretý Westfálsky mier. Na Tridentskom koncile (1545-1563) boli prijaté 
	opatrenia proti šíreniu reformácie. Tým sa upevnila jednota katolíckej 
	Cirkvi a vytvorili sa predpoklady pre účinkovanie niektorých reholí- hlavne 
	jezuitov. Zakladateľ tohto rádu sv. Ignác z Loyoly- španielsky šľachtic, 
	ťažko zranený v armáde, vyštuduje teológiu. V roku 1534 zakladá spolok 
	Tovarišstvo Ježišovo, namierený proti reformácii. Pápež Pavol III. osobitnou 
	bulou schválil stanovy jezuitského rádu (1540). Sv. Ignác sa stáva generálom 
	rádu, ktorý bol organizovaný po vojensky. 
	
	Jezuiti pôsobili medzi ľudom, zakladali školy, univerzity, podporovali 
	vzdelanie, kultúru- to všetko v duchu rekatolizácie. Reformácia nezasiahla 
	Španielsko, Taliansko a Portugalsko. Celá ďalšia Európa bola už silne 
	poznačená reformačným hnutím. Po protireformácii sa značná časť obyvateľstva 
	vrátila do lona katolíckej cirkvi. Smutnou etapou v dejinách katolíckej 
	cirkvi bolo obdobie inkvizície. V roku 1231 pápež ustanovil cirkevný súd 
	(inkvizíciu), ktorý sa zaoberal ľuďmi, hlásajúcimi bludné učenie (kacírmi) a 
	inovercami. Inkvizícia pôsobila najmä v Španielsku. Počas protireformácie 
	mala potláčať protestantizmus. 
	V Anglicku kráľ Henrich VIII. vypovedal poslušnosť pápežovi a vyhlásil sa za 
	hlavu cirkvi v Anglicku. Tým sa odtrhol od katolíckej cirkvi a založil 
	anglikánske spoločenstvo- neplatia dane pápežovi, ignorujú príkazy z Ríma, 
	zrušených je tritisíc kláštorov. Základom anglikánskej cirkvi je 
	kalvinizmus. Táto reforma platí v Anglicku dodnes. Za vlády Alžbety I. sa 
	reformácia úplne presadí- angličtina sa používa ako bohoslužobný jazyk. 
	Ďalším protestantským náboženským smerom je kalvinizmus. Zakladateľom bol 
	francúzsky reformátor Ján Kalvín (1509-1564), pôsobiaci v Ženeve. Kalvínovo 
	učenie sa ešte za jeho života rozšírilo do už spomínaného Anglicka, 
	Francúzska, Škótska, Holandska, Uhorska a Poľska a konštituovalo sa ako 
	reformovaná cirkev. Kalvín zaviedol prísny náboženský poriadok. Na jeho 
	dodržiavanie dozeralo konzistórium tvrdo trestajúce tých, ktorí ho porušili. 
	Cirkevný poriadok odstránil z kostolov výzdobu, zakazoval tance, divadlo, 
	spoločenskú zábavu i hru v karty. Tí, čo sa vzpierali Kalvínovej teokracii, 
	boli vyhnaní mesta. Viacerí kritici učenia a metód tohto reformátora 
	skončili na hranici. Kalvinizmus sa snažil zaviesť prísnu mravnosť, 
	presadzovali nariadenia obmedzujúce slobodu jednotlivca aj s použitím 
	násilia. Prvé veľké objaviteľské cesty koncom 15. storočia otvorili pre 
	Európu veľké možnosti. Od samého začiatku slúžili na získanie bohatstva a 
	rozšírenie politickej moci. Šíri sa však aj kresťanstvo. Španieli a 
	Portugalci považovali za vec cti, spolu s podrobením krajiny vyhubiť v nej 
	pohanstvo a niekedy i násilne tam uviesť kresťanskú vieru. Za prvého 
	misionára Ameriky sa pokladá Katalánec Bernard Boil. Zakladateľom cirkvi v 
	Mexiku je františkán Juran de Zumarraga. Misionári spočiatku domorodcov 
	pokrstili len ak rozbili modly svojho kultu. Považovalo sa to za znak ochoty 
	prijať kresťanstvo. Kresťanská výchova sa ponechávala na neskoršie. Po krste 
	misionári venovali veľkú starostlivosť uvádzaniu do kresťanského života. 
	
	Zakladali školy, alebo aspoň strediská na vyučovanie katechizmu. Do krajov 
	vzdialených od kultúrnych stredísk rehoľníci vysielali misijné výpravy. 
	misionári často položili vlastný život, lebo Indiáni v nich videli často iba 
	nepriateľov. Osvietenci v 18. storočí hlásali oslobodenie sa od cirkvi 
	(Rouseau, Voltaire). Svojimi myšlienkami pomohli k Francúzskej revolúcii. 
	Osvietenstvo Francúzskej revolúcie veľmi ublížilo cirkvi. Šírilo sa do celej 
	Európy. Panovníci viac alebo menej napodobňovali francúzske novoty. Hoci 
	nezrušili kresťanstvo, robili si nárok riadiť cirkev ako súčasť štátu. 
	Rušili semináre, určovali počet bohoslužieb, nerešpektovali učiteľský úrad 
	Cirkvi, ani pápeža. Koncom 19. storočia vznikli nové rehole: 
	1. rehoľa pasionistov (z lat. passio- utrpenie, umučenie). Jej zakladateľom 
	je sv. Pavol z Kríža. Rehoľa sa venovala jednoduchému ľudu s cieľom naučiť 
	ho rozjímať o utrpení Pána 
	2. Kongregácia redemptoristov, tj. Kongregácia Najsvätejšieho Vykupiteľa (z 
	lat. redemptor- Vykupiteľ). Zakladateľom bol sv. Alfonz z Liguory 
	Rehoľníci v ľudových misiách šírili evanjelium a duchovnú obnovu ľudí 
	3. rehoľa kontemplatívnych sestier Najsvätejšieho Vykupiteľa. 
	V 19. storočí vzniká vo svete priemyselná revolúcia. Prináša chudobu, 
	neistotu, mravný úpadok a rozklad spoločnosti. Pápeži sformulovali tzv. 
	sociálnu náuku cirkvi. Je to učenie, ktoré vyjadruje zásady evanjelia a ich 
	uplatňovanie v spoločenstve ľudí. 
	Cirkev v 20. storočí ovplyvnili udalosti- objavenie rádia, televízie, atď. 
	poznamenala ju prvá a druhá svetová vojna. Pápeži 20. storočia: Pius X. 
	(1903-1914)sv.; Benedikt XV. (1914-1922); Pius XI. (1922-1939); Pius XII. 
	(1939-1958); Ján XXIII. (1958-1963); Pavol VI. (1963-1978); Ján Pavol I. 
	(1978- 33dní); Ján Pavol II. (1978-) 
	Znakom dnešnej cirkvi je vznik nových hnutí, ktoré sú odpoveďou na problémy 
	dnešnej doby. Členovia týchto hnutí chcú prežívať svoj život viery v 
	spoločenstve. Stretávajú sa v menších skupinách, spoločne poznávajú vieru, 
	prežívajú lásku k blížnemu, modlia sa, spolu rozmýšľajú nad slovami 
	evanjelia. Najznámejšie svetové hnutia, ktoré pomáhajú obnovovať cirkev pre 
	tretie tisícročie sú: Neokatechumenát, Cursillo, Fokoláre, Comunione e 
	liberazione, Charizmatické hnutie.
Zhrnutie
I keď kresťanstvo vzniklo na ázijskej pôde, vo väčšine krajín nezastupujú veriaci ani 10%. Percentuálne  najviac kresťanov  je  v  Libanone ( 50% ). Ďalej sú kresťania  v  menšej miere zastúpení v týchto krajinách:  Bahrajn, Indonézia, Irak, Izrael, Jordánsko, Kuvajt, Singapur, Srí Lanka, Sýria, Vietnam. V Južnej Kórei sa v zastúpení 16% vyskytujú i protestanti. Kresťanstvo bolo na začiatku malým radikálnym hnutím, z ktorého sa postupne stala štátna cirkev. I keď sa tvrdí, že Ježiš Nazaretský sa narodil presne v roku 0, vedci sa skôr prikláňajú k názoru, že to bolo v októbri roku 4 pred Kr. Narodil sa v Betleheme, pri malom meste v Galilie. Bol synom tesára Jozefa a jeho snúbenice Márie. Snúbenci sa vybrali do Betlehema, aby sa zúčastnili na sčítaní ľudu, pri ktorom sa musela celá rodina zaregistrovať podľa rodiska muža. V cieli svojej cesty však nenašli ubytovanie a tak prespali v maštali, kde Mária priviedla syna. Krátko po Ježišovom narodení sa objavilo zvláštne znamenie: kométa s dlhým chvostom sa vznášala na oblohe a zastavila sa nad maštaľou. Ľudia z okolia a pastieri sa najprv zhrozili. Kométy, tak ako aj zatmenie Slnka vtedy pokladali za poslov nešťastia. Avšak objavil sa názor, že by to mohlo byť aj znamením šťastia. Židia totiž už dlho hľadali Spasiteľa, ktorý mal oslobodiť ľud Izraela. Pastieri sa pobrali k maštali, aby si uctili dieťa. Nato prišli traja mudrci z Východu, ktorým hviezda zvestovala príchod nového kráľa. O novom kráľovi sa dozvedel aj kráľ Herodes, ktorý nechal preliať krv všetkých novonarodencov zo strachu, že Židia by v novom Spasiteľovi mohli nájsť vodcu a zosnovať povstanie, aby ho zvrhli. Márii a Jozefovi sa však podarilo 
ujsť i s dieťaťom. Počas svojho života získal Ježiš veľa priaznivcov a nezanedbateľné sú i zázraky, ktoré ho sprevádzali i po smrti. Ježiš Nazaretský bol 
odsúdený na smrť ukrižovaním, pretože sa označoval za Krista, syna Boha a kráľa všetkých Židov. 
Podľa Nového zákona sa v posledných hodinách Ježišovho života obloha zatemnila, zemetrasenie otriaslo Jeruzalemom a opona v chráme sa roztrhla odhora až nadol na dve polovice. Veľkňazi a zákonníci sa už dlhý čas usilovali o Ježišovu smrť. Ježiš totiž putoval so svojimi dvanástimi 
učeníkmi celou krajinou a kázal. Veľkňazi sa obávali, že sa ľud odvráti od pravej viery a bude nasledovať nového učiteľa. Ježiš prišiel do Jeruzalema, aby tu oslávil sviatok pesah. Ľud mu pripravil triumfálne privítanie, na uliciach pred ním rozprestreli šaty a plesali nad jeho príchodom. To ešte väčšmi pobúrilo kňazov, ktorí sa obávali jeho vplyvu. Po spoločnej večeri sa Ježiš vybral so svojimi spoločníkmi za mesto. Tam ho zatkli ozbrojený sluhovia židovskej Najvyššej rady. Jeden z jeho učenníkov, Judáš, ho zradil bratským bozkom. Učenník Peter chcel svojho učiteľa brániť a odťal jednému zo sluhov ucho. Ježiš ho však zadržal. Zatknutého predviedli pred zhromaždených starších a zákonníkov a súdili ho, pričom svedčili proti nemu podplatení svedkovia. Nakoniec jeden z nich vypovedal, že vraj Ježiš vyhlásil, že môže zvaliť Boží chrám a za tri dni postaviť nový. Najvyšší kňaz sa ho spýtal, či on je Mesiáš. Keď Ježiš prisvedčil, odsúdili ho za rúhanie na smrť ukrižovaním. Kresťanská cirkev získavala stále viac stúpencov. I keď títo boli prenasledovaní, pribúdalo náboženských obcí. Kresťanstvo čerpalo niektoré rituály a sviatky z judaizmu. V roku 190 rímsky biskup Viktor stanovil Veľkonočné sviatky na spoločný deň a tiež sa zriekol niektorých židovských rituálov. Tým si kresťanstvo získalo autoritu.
   V dobe stredoveku sa podnikali početné križiacke výpravy, z dôvodu dobytia Svätej Zeme. Križiaci sa pokúšali dobyť Jeruzalem, čo sa im aj načas podarilo.
   Vo vrcholnom stredoveku sa rozmáha boj proti kacírom. Toto temné obdobie prinieslo smrť upálením niekoľkým tisícom ľuďom. Taktiež začína obdobie reformácií a protireformácií, kríza cirkvi. Vzniká 
luteránstvo, kalvinizmus, anglikánska cirkev, rád jezuitov. 19. storočie bolo pokojné. Všetky spory z minulosti sa urovnali. V nasledujúcom období až po súčasnosť sa cirkev snaží o celosvetový mier a snaží sa dať ľuďom nádej a útechu.